12 februari 2005

Green friad

Sepåfan. Ölandstoken Åke Green som jag berört i ett tidigare inlägg har friats av hovrätten. Det trodde jag inte. Men det är inte det som är skumt - han har inte friats för att han utnyttjar sin yttrandefrihet; utan på grund av religionsfrihetsskäl!

Vad är det för trams? Religionsfriheten är viktig, jätteviktig - men aldrig viktigare än principen om att "your freedom to swing your arms, stops at my nose". Green har inte begått något yttrandefrihetsbrott enligt mig, men då är det också det som det ska hänvisas till när han frias. Inte någon luddig motivering från Farbror Hovrätten som egentligen betyder "mummel mummel det är egentligen ett lagbrott men eftersom du är kristen är det okej".

Men om det är så, att vi fått ett prejudikat på att religionsfriheten är viktigare än övriga lagar så tänker åtminstone jag utnyttja det. Jag ska konvertera till Rastafari och börja röka gräs för glatta livet. Läste häromdagen i någon av gratisblaskorna att priset sjunkit ända ner till 80 spänn per gram på Plattan. Yay!

TIM NILSSON
Love peace and sarcasm.