24 januari 2005

Tre bokstäver är för få!

För mig som liberal är det självklart att alla har rätt till en bra och allsidig grundläggande utbildning. Utbildning är grunden för att varje generation ska kunna återerövra demokratin. Det ser jag också som självklart. Något som inte är självklart, är betygssystemet. Det är en ruskigt knivig fråga. Jag tycker att det är självklart att det måste finnas något slags “checks and balance”-system som ser till att Kalle inte bara softar sig igenom tolv års skattefinansierad skola, medan Lisa sliter häcken av sig. Dessutom behöver alla människor beröm och konstruktiv kritik. Ett VG eller MVG gör en hel del för självkänslan!

Dagens betygssystem har dock en hel del problem. På rent ideologisk grund är jag tveksam till att en subjektiv bedömning ska kunna ställa sig mellan mig och min plats på en gymnasie- eller högskola – eller ett jobb. Mer konkret undrar jag varför man inte från politikerhåll ser till att förenkla och kvalitetssäkra kursplaner, med konkreta mål som går att peka på efter avslutad kurs. Jag tror det behövs något mer än de abstrakta kriterier som gäller idag.

Dagens utvärderingssystem suger. Få människor är likadana och har samma färdigheter vid åtta års ålder, som vid femton. Jag ser gärna utvärderingar – men jag vill inte att de ska vara kopplade till betyg. De bör inte ens beskriva färdig- och svårigheter. Jag vill se ett rekommenderat system, framtaget av barnläkare och -psykologer, där skolpersonal kan dokumentera individuell och social utveckling under de tidigare åren, för skolans egen räkning. Har man svårigheter i något ämne när det börjar bli dags för “riktig” utvärdering (åk 7, 8 och 9, säger jag) blir det då lättare för en lärare att hitta orsaken till detta.

Till skillnad från idag, anser jag att betyg i grundskolan bör ges enligt ett tvåskaligt system; G respektive IG. Man ska kunna få betyg i alla ämnen vid två tillfällen per termin. G ska sättas då eleven klarar av de uppsatta kunskapsmålen. IG ska sättas om det finns tydliga kunskapsluckor. Varje IG måste åtföljas av utförliga kommentarer, exempelvis med tips på vad eleven kan göra för att förbättra sig.

Slutbetyget från grundskolan ska bestå av ett enda betyg: G. Skolan och individen har tillsammans ett ansvar för att alla lär sig läsa, skriva (på svenska och engelska) och räkna. Kan man detta, så ska man få lämna grundskolan. Däremot ska man kunna få skriftligt på särskilda färdigheter eller kunskapsluckor.

Liberala ungdomsförbundet (LUF) förespråkar ett centralt betygssystem, då vi tycker att skolan och de som verkar i den behöver tydliga spelregler. Riktiga betyg ska kunna ges från årskurs 6 och betygsliknande utvärderingar ska kunna göras från årskurs 1 i grundskolan. Elever ska ha rätt att överklaga sina betyg, och rätt att utvärdera lärare och rektorer. LUF och jag menar att kunskap är centralt i skolan. Ingen ska behöva lämna grundskolan utan att kunna läsa, skriva och räkna.

Med det system jag förespråkar, hade jag fått ett avslutande G i högstadiet. Kanske hade det också stått något i stil med “mycket begåvad inom språk och samhällsanalys. Oerhört stort idrottsintresse, dock motorik som ett kylskåp. Totalt tondöv." Förhoppningsvis med lite snällare ord, men på ett ungefär. Det tycker jag säger betydligt mer än några bokstäver.

TIM NILSSON
Love, peace and grading.