15 januari 2005

Hans Majestät Honungen

Nej, jag gillar inte monarkin. Inte kungahuset heller. Fula fjollor som bara är dryga och kostar pengar. Men jag måste erkänna att jag är imponerad den här gången. Hans Majestät Honungen har gjort precis det man kan begära av en kung, om vi ändå måste dras med det odemokratiska åbäke även en konstitutionell monarki innebär.

Kungen har verkligen agerat landsfader genom kriserna i Sydostasien och södra Sverige. Han höll ett mycket, mycket rörande och välformulerat tal i Blå Hallen, som jag tror hjälpte många. Att döma av reaktionerna på insändarsidor, var det så. Förhoppningsvis kan han bli en symbol att fästa sig vid om man förlorat nån nära eller kär på de thailändska stränderna. Som sagt - så länge vi har äcklig monarki, är det bra om kungen kan uppvisa de mindre äckliga sidorna av den.

Man kan tycka att kungen inte ska uttala sig politiskt. Det håller jag helt med om. Typ. "Alla" är förbannade på regeringen för den förbluffande handfallenheten den, och främst dess ledare Pappa Göran, uppvisade de första dygnen efter jordbävningen med tillhörande översvämningar i Asien. Då är det rätt att kritisera. Kan inte de folkvalda stå på folkets sida, så får andra symboliska auktoriteter ta rollen som folkets språkrör. Hade Peter Forsberg gjort det hade jag heller inte sett några problem med det.

Jag avskyr för evigt monarki och kungahus, men i det här fallet kan jag som sagt inte annat än berömma kungen. Det är inte ofta jag säger det, dock gör jag det nu: BRA JOBBAT, KUNGEN!

TIM NILSSON
Love, peace and republicanism.

1 Comments:

Blogger AndersML said...

Problemet (annat än opinionsmässigt för oss republikaner) är inte att C-G Bernadotte stärkt sin ställning genom att agera landsfader. Ulvskog, partisekreteraren, s-taktikern och grundlagsutredaren, har faktiskt rätt i att han konstitutionellt sett inte bör ägna sig åt den typen av uttalanden. Jag måste säga att jag håller med Olof Ruin på den punkten. Att Bernadotte hade rätt i sak gör inte att han har rätt att uttala sig.

16/1/05 13:29  

Skicka en kommentar

<< Home