01 december 2005

Ta in invandrare

"Sverige ska inte ta in fler invandrare!"

"Vi kan ju inte ens ta hand om dem som är här!"

"Vi har inte råd att ta hit fler invandrare!"

Många är de känslokalla argumenten för stängda gränser. De pseudoempatiska "...ta hand om..." är fanimej värst. Inte för att jag betvivlar att det faktiskt finns personer som resonerar såhär på riktigt och faktiskt bryr sig även om mörkhåriga människor. Utan för den jävla nedlåtande attityden.

(Parentes: Att de flesta som häver ur sig dylika dumheter är 14, korkade och/eller smyg-/öppna rasister är kanske något att ta hänsyn till, kanske inte.)

Jag håller med. Sverige ska inte ta in fler invandrare. Vi ska inte ta in några invandrare alls. Den som vill emigrera till Sverige - varfansomhelst ifrån - ska känna sig varmt välkommen. Men hon får ta sig hit för egen kraft och fixa jobb och bostad själv. Möjligen kan vi visa vägen till närmaste svenskkurs - för den som själv vill.

Det handlar inte om att "ta in" eller inte "ta in". (Jag undviker medvetet att göra en explicit definition av skillnaden mellan invandrare och flykting - har du lyckats läsa så här långt av egen kraft antar jag att du känner till den.) Det handlar om huruvida man anser att en människas födelseplats ska ha relevans ifråga om hennes fri- och rättigheter i förhållande till andras dito.

Jag tycker inte det. Aldrig. Inte en chans. Det är väl för helvete självklart att den som kan försörja sig själv ska få bo och arbeta var fan hon vill, oavsett om hon är född i Marocko men vill bo i Tyskland, eller kurd som vill rensa lax i Norge, eller svensk som tröttnat på sosserier och vill flytta till USA, eller...

Eller?

Jo. För mig är det i alla fall självklart. Diskussionen förs inte bara på fel plan, den förs på fel jävla planet. Skippa tugget om att "ta in". Öppna gränserna och titta bort.

7 Comments:

Blogger Peter said...

Av ren nyfikenhet: vad tycker du om att ta emot flyktingar och ge dem olika typer av socialt stöd, t.ex. bidrag och sådant?

1/12/05 19:22  
Blogger e2npau said...

Naturligtvis så har du helt rätt i det du skriver - på ett filosofiskt och idealistiskt plan.

Tyvärr är den verklighet jag lever i upperbarligen inte lika enkel och svartvit som din.

Jag bor i göteborg, förra året var jag med och betalade de 918 miljoner som då betalades ut i socialbidrag, där majoriteten går till de invandrartäta förorterna.

Jag bor själv i en invandrartät förort, bara någon kilometer härifrån ligger baron rogers gata - det ställe i göteborg där det har inträffat absolut flest överfallsvåldtäckter och personrån de sista åren.

Brunnsboskolan som ligger någon kilometer åt andra hållet gjorde förra året 15 polisanmälingar och ännu fler anmälningar till socialtjänsten, jag vet detta eftersom jag var med på förra skolrådsmötet. Detta hade som ämne "ordning och reda".

Incidenter där elever blir överfallna av hela gäng och slagna medvetslösa utanför bamba (skolmatsal för er som inte förstår göteborska) eller där studenter slåss med brännbollsträn är några av de exempel från höst-terminen som togs upp ... Ett tips är att de elever som är bråkigast inte heter Erik eller Jesper - utan mycket, *MYCKET* oftare Abdiraman eller Achmed ...

Ovanstående är problem som behöver hanteras - och detta akut ...

PK-mobbens desperata och taffliga försök att sopa det under mattan eller beskylla dem som tar upp det för rasism och islamofobi ekar alltmer ihåligt ... Särskilt i skenet av flammorna från de brinnande bilarna som vi nyligen såg i frankrike.

Om jag har förstått det hela rätt så finns du på valbar plats till riksdagen, utnyttja din tid till att göra något konkret runt de här frågorna istället för att kasta ur dig politiskt korrekta visioner!

1/12/05 20:47  
Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

@ e2npau- Läs gärna inlägget två gånger innan du skriver så långa, arga kommentarer. Han skriver faktiskt:

"Men hon får ta sig hit för egen kraft och fixa jobb och bostad själv."

Hur kan du då kritisera hans åsikter med:
"918 miljoner som då betalades ut i socialbidrag"
??

2/12/05 10:18  
Blogger e2npau said...

Markus: Läs det jag skrev en gång till!

Det första påstendet i mitt inlägg var att han hade helt rätt i det han skrev.

Både jag och Tim delar nog precis samma vision, tyvärr är det samhälle vi har byggt i sverige idag *EXTREMT* långt ifrån den visionen och krafttag behövs på en inte alltför visionär nivå.

Att försöka lyfta diskusionen till en nivå där de liberala idealen är det centrala samtidigt som grundläggande sammhällsfunktioner håller på att klappa ihopa och segregeringen bara ökar - det blir bara så fel IMHO.

Sverige har hittills fört en mycket aningslös och naiv integrationspolitik och det borde vara smärtsammt uppenbart för de flesta i vårt sammhälle, även politiker - MEN - ingen på hög nivå vill ens ta i frågan med tång utan alla tävlar med varandra om vem som på mest politiskt korrekt sätt kan sopa problemen under mattan ytterligare en mandatperiod ....

Det, snarare än 918 miljoner, är vad som gav mig en något irriterad ton i mitt inlägg.

/N

2/12/05 12:18  
Blogger Tim said...

Doyobi: Flyktingar ska det också vara mer eller mindre öppna gränser för. Där håller jag dock med om att vi "inte ska ta emot fler än vi klarar av" (inte många fler än så i alla fall :)

Den som kommer till Sverige på flykt undan vad det än kan vara, ska så snabbt som möjligt erbjudas hjälp med bostad, språk och eventuell psykologhjälp. Och så tror jag på "faddersystem".

Idag är många gömda flyktingar (alla?) beroende av en person eller en familj, och helt utelämnad till deras välvilja. Jag tror på att infödda eller annars integrerade medborgare kan anmäla sig frivilligt och mot symbolisk ersättning (från stat, landsting eller kommun) och helt enkelt vara någon form av kontaktperson för flyktingen.

Antingen det gäller hjälp i byråkratidjungeln, att ha nån att gå och fika med eller för extrahjälp med språkstudierna, eller...?

Vad man gör åt problemet med att denna administration och ett flyktingmottagande av den dignitet jag i "idealfallet" (missförstå mig rätt :) ser, inte kommer att funka så bra ihop, det vet jag dock inte...

3/12/05 12:15  
Blogger Peter said...

tim: Intressant att se en liberal argumentera för mindre frivillighet och mer statliga resurser i en fråga =)

Något jag hakade upp mig på dock:

"Flyktingar ska det också vara mer eller mindre öppna gränser för. Där håller jag dock med om att vi 'inte ska ta emot fler än vi klarar av' (inte många fler än så i alla fall :)"

Vad är det då som avgör vad "vi klarar av"? Är inte det en resursfråga, och alltså något som kan motivera att staten skjuter in mera pengar och därmed tar mer skattemedel i anspråk? Var går då smärtgränsen för hur mkt skatt vi är beredda för att punga ut relativt hur många flyktingar "vi klarar av"?

Jag vet inte, men jag är personligen beredd att punga ut med mer i skattepengar för att hjälpa någon fly från förtryck.

4/12/05 17:58  
Blogger Tim said...

Doyobi: Vad "vi klarar av" tror jag handlar mer handlar om ett mentalt systemskifte än om finansiella och personella resurser: att en flykting är en människa som kanske behöver hjälp att komma på fötter och inte ett hjälplöst offer.

När vi får ett sådant vet jag inte.

Så tills vi i Sverige kan sluta upp med att antingen passivisera eller utvisa flyktingar (händer något annat än de två...? :) så är jag på din linje. Open up!

5/12/05 13:53  

Skicka en kommentar

<< Home