14 november 2005

Tandvård für alle!

2002 lovade sossarna billigare tandvård.

2003 blev den dyrare.

2004 hände ingenting.

2005 lovar sossarna billigare tandvård - om de vinner nästa val också.

2005-11-15 (imorgon) öppnar det privata City Dental mitt i Stockholm, med tandvård till halva priset jämfört med Folktandvården. För 29-åringar och upp till strax före pensionsåldern. Förhoppningsvis kommer lilla jag undan ännu billigare.

Nu har faktiskt både jag och andra studenter (och övriga som brukar betecknas som "vanliga människor") råd att såväl kolla som fixa tänderna. LO-fackens medlemmar borde, sett till inkomskurvor, vara de flitigaste besökarna hos City Dental.

Tänk om de bara kunde förstå att det är samma EU-principer som de förkastade i Vaxholm som gjort detta möjligt. (City Dentals tandläkare är huvudsakligen polacker, enligt flertalet tidningsartiklar samt grundaren Mattias Santesson.)

Tänk om de dessutom kunde fatta att marknaden och en privat entreprenör just löst ett problem på några månader, som sossarna inte kunnat fixa på åratal. Nej, det är klart att det blir gnäll istället.

Tack Santesson och City Dental, för att jag kommer att ha råd att laga mina fyra hål på några månader, istället för på två års sikt!

1 Comments:

Blogger Wille said...

Det finns ett gammalt amerikanskt uttryck:
"Om du tror sjukvård är dyrt nu, vänta tills den är gratis!".

Politiker kommer aldrig göra något billigare, bara se till att samma dyra sörja betalas på mer indirekta sätt.
Det bästa de kan göra är att avreglera, ta bort fingrarna och låta marknaden sköta det.

16/11/05 01:05  

Skicka en kommentar

<< Home